PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Tecvid kuralları


güller
06-05-09, 14:27
TECVİDİN TARİFİ

Tecvid lügatta bir şeyi güzel yapmaya denir.
Harflerin mahreçlerine (çıkış yerlerine) dikkat ederek öğreten ilimdir......
Tecvid ilmini öğrenmek her müslümana vaciptir....
Çünkü her müslümana namaz kılması, namazda ayet sure okuması farzdır...
Bir harfin mahrecine dikkat etmeyerek yanlış okumak manayı bozar..
Mesela:benim herzaman verdiğim bi örnek:

خلق--> yarattı
حلق --> tıraş etti

demektir..
Yani bir nokta nelere mal oluyor..
Bunun gibi bir çok örnek var...
Tecvidin farz olması KURANI KERİM de MÜZZEMMİL suresi 4. ayeti ile sabittir..

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا

Kur’an’ı ağır ağır, tane tane oku.
Dua ile başlar Elifbamız...

Ne zaman elimize bir Elifba alsak hep şu dua ile karşılaşırız:

“Bismillahirrahmanirrahim. Rabbi yessir vela tuassir Rabbi temmim bil hayr. “

Bu duanın anlamı şudur:

“Ey Rabbim işimi kolaylaştır, zorlaştırma ve hayırlı bir sonuca erdir.”

Başlama duamızın anlamını da öğrendikten sonra yapacağımız bir şey daha kalıyor. O da Elifbamızın ilk harfini okumaya ve öğrenmeye başlamadan önce bu duayı yapmak. Tabii ki önce her güzel işimizde olduğu gibi “Besmele” çekmeyi de unutmuyoruz.


Kur’an öğrenmek için ne zaman Elifba’yı açıp okumaya ve Kur’an harflerini öğrenmeye başlasak karşımıza Peygamberimizin (sas) şu sözü de çıkacaktır:

“Sizin en hayırlınız, Kur’an-ı Kerim’i öğrenen ve başkalarına öğretendir.”

Yine Peygamber Efendimizin bir sözü daha vardır ki, bu da anne ve babalarımızı Kur’an’ı öğretme konusunda teşvik etmekte ve müjde vermektedir:

“Çocuklarına Kur’an öğreten anne-babaya cennette taç giydirilir.”

Ayrıca kutsal kitabımız Kur’an-ı Kerim de bize şunu emreder:

“Seni yaratan Rabb’inin adıyla oku!”

güller
06-05-09, 14:27
MAHREÇ MAHALLERİ


Önce mahreç ve mahreç mahallerini öğrenelim...

Mahrec; Harfin çıktığı ve başka harflerden ayrıldığı yere denir.

Kuran okurken, her harfin hakkını vermek, harfleri çıkış yerlerinden çıkararak yerli yerince
“ her bir harfi diğerine karıştırmadan okumak” demektir..


KUR'AN-I KERİMİ OKURKEN HARFLER 5 YERDEN ÇIKAR

1-Boğaz ile Ağız boşluğu; Boğazın göğüse bitişik olan yerinden, dudaklara kadar, boğaz ile ağız içinde olan boşluğa denir. Buradan ا ى و çıkar.


2-Boğaz; Boğazın göğse bitişik olan yerinden, dil dibine kadar olan yere denir. Üç mahreçtir:
1-Boğaz aşağısı :ه ء
2-Boğaz ortası : ح ع
3-Boğaz üstü :خ غ



3-Dil; Boğazın ağza yakın olan yerinden, ön dişlere kadar ağız içinde olan dile denir. On mahreçtir.
ث ذ ظ ص س ز ت د ط ر ن ل ض ى ش ج ك ق


4-Dudaklar; Ön dişlerden dışarı olan dudaklara denir. Buradan و م ب ف çıkar.


5-Geniz; Geniz boşluğuna denir. Ğunne çıkar.

güller
06-05-09, 14:28
KALIN,İNCE ve PELTEK HARFLER

Arapça da 28 harf vardır.
Lamelif= Lam ile Elif’in birleşmesinden oluşan ve müstakil olmayan bir harftir.


KALIN HARFLER 10 TANEDİR :ح خ ع غ ص ض ط ظ ق ر

Geriye kalan 18 harf incedir..

● Tam Kalın Harfler : خ غ ض ط ظ ق

● Yarım Kalın Harfler : ع ح

● Bazen Kalın Bazen İnce olan Harf : ر


PELTEK HARFLER 3 TANEDİR : ث ذ ظ

güller
06-05-09, 14:29
kUR'AN ÖĞRENİYORUM ( TIKLAYIN ACILAN SAYFADAN TIKLAYARAK OKUYUN)
HARFLERİ TANIMA (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders1.swf)


BAŞTA,SONDA,ORTADA (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders2.swf)


HAREKELER (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders3.swf)


ÜSTÜN HAREKE ALIŞTIRMASI (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders4.swf)


ESRE HAREKE ALIŞTIRMASI (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders5.swf)


ÖTRE HAREKE ALIŞTIRMASI (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders6.swf)


BİRLEŞTİRME (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders7.swf)(CEZM)


BİRLEŞTİRME (ŞEDDE) (http://www.ilahiask.org/kuranogreniyorum/ders8.swf)
HARFLERİN ÇIKIŞ YERLERİ VE OKUNUŞLARI

ا : Boğazın sonunda göğse bitişik olan yerden çıkar.Harfimiz incedir.
ب : İki dudağı birbirine vurarak kuvvetli bir ses ile çıkarılır.Harfimiz incedir
ت : Dil ucunu üst dişlerin ortasına vurarak çıkarılır.İnce bir harftir.
ث : Dilin ucuna üst dişler hafif bastırılarak okunur. İnce ve peltek bir harftir.
ج : Dil ortasını üst damağa vurarak çıkarılır.İncedir.
ح : Boğazın tam ortası sıkılarak çıkarılır.Kalındır.
خ : Boğazın biraz evvelinden hırıltılarak çıkarılır.Kalındır.
د : Dilin ucunu üst dişlerin ortasına vurularak çıkarılır.İncedir.
ذ : Dil ucuna üst dişler hafif bastırılarak çıkarılır.İnce ve peltektir.
ر : Dil ucunun arkasını üst ön dişlerin içine hafif dokandırarak çıkarılır.Kalındır.
(bazen inceokunur)
ز : Dil ucu ön dişlere değdirerek çıkarılır.İncedir.
س : Dil ucu ön alt dişlerin içine değdirilerek çıkarılır.İncedir.
ش : Dilin ortasını üst damağa dayayarak çıkarılır.İncedir.
ص : Dilin ucu ön alt dişlerin yarısına bastırılarak çıkar.Kalındır.
ض : Dilin yan tarafını üst azı dişlere vurarak çıkarılır.Kalındır.
ط : Dilin ucu üst dişlerin etlerine yakın yerden çıkar..Kalındır.
ظ : Dil ucuna üst dişler hafifçe bastırarak okunur.Kalındır.
ع : Boğazın ortası hafif sıkılarak çıkarılır.Kalındır.
غ : Boğazın evvelinden çıkarılır.Kalındır.
ف : Üst dişler alt dudağın içine bastıraraktan çıkar.İncedir.
ق : Dilin sonunu damağa vurarak çıkarılır.Kalındır.
ك : Gaf’ın aşağısından çıkarılır.İncedir.
ل : Dil ucunu damağa dayamakla çıkarılır.İncedir.
م : Dudak içleri birbirine hafifçe bastırılarak çıkar.İncedir.
ن : Dil ucu ile üst dişlerin dibine yakın olan damaktan çıkarılır.İncedir.
و : Dudaklar büzülerek ileriye doğru uzatılması suretiyle çıkar.İncedir.
ه : Boğazın göğüsle birleştiği noktadan çıkar.İncedir.
ال : Lam ve Elif’in birleşmesinden meydana gelmiştir.
ى : Dilin ortası üst damağa vurarak çıkarılır.İncedir.

güller
06-05-09, 14:30
Harflerin Doğru Telaffuzu


Tecvid güzel okumak demektir. Bunun ilk şartı da harflere hakkını vererek, doğru ve yerinden telaffuz etmektir. Özellikle birbirine benzeyen bazı harfler vardır. Bunları karıştırmamak gerekir. İnce ve kalın seslilere dikkat etmek gerekir.



Kalın Sesli Harfler:

ح خ ر ص ض ط ظ ع غ ق harfleridir.



Benzer Harfler:

ا ع Elif ا harfi ince "e" sesi verir.
Ayn ع ise boğaz sıkılarak çıkarılan "a" sesi verir.



ط ت Te ت ince Tı ط ise kalın seslidir. "Telefon" derken ت yi, "tabut" derken ط yı kullanırız.



ث س ص Baştaki ث peltek yani dil ucu iki diş arasından dışarı çıkarılarak telaffuz edilir. س ise normal ince "s" harfidir. ص ise ağız dolusu kalın bir "sa" sesi verir.



ح خ ه Elifbadaki sırasıyla ح kalın bir "ha"sesi çıkarır. "hacı"daki gibi. خ ise hırıltılı, adeta boğazı yırtarak çıkan bir "ha" sesidir. ه ise ince "h" sesi verir. Hece'deki gibi.



د ض Dal د harfi "dede"deki "d" sesidir. Dad ض harfi ise dilin ucu sağ veya sol avurda hafifçe değerken çıkarılan "d" sesidir. Bu seste "d" ile "z" arası bir ses çıkar.



ز ظ ذ Baştaki ذ peltek ze denir.
Aynı ث harfinde olduğu gibi dilin ucu alt ve üst dişlerin arasında olduğu halde çıkarılan "z" sesidir. ز ise ince ve keskin "z" sesidir. ظ kalın ve tok bir "z"dir. "zalim" derken çıkan z gibi.



ق ك Kef ك ince "k" sesidir.
Kaf ق ise kalın "k" sesidir. İngilizcedeki Q harfinin karşılığıdır.

güller
06-05-09, 14:32
1)HARF-İ MEDD: Kelime olarak “uzatma harfi” demektir.
Harflerin harekesini okurken uzatmaya yarar.
Uzatma harfleri üç tanedir.
Bunlar: - Elif (ا ) -Vav (و ) -Ya( ى ) dır.



ELİF ne zaman harfi med olur?
Elif sakin Elif'ten önceki harfin harekesi üstün olursa harfi med olur.
Örnek: بَابَا قَالَ ظَالِمٌ كَافِرٌ حَاكِمٌ


VAV ne zaman harfi med olur?
Vav sakin Vav'dan önceki harfin harekesi ötre olursa harfi med olur.
Örnek: قُولُوا تُوبُوا اُو كَاتِبُونَ


YA ne zaman harfi med olur?
Ya sakin Ya'dan önceki harfin harekesi esre olursa harfi med olur..
Örnek: َ فِي قِيلَ الرَّحِيم




Harfi Med bir elif miktarı uzatılır..
Yani Şehadet parmağımızı bir kez kaldırıp indirecek kadar geçen zamana bir elif miktarı diyoruz..

güller
06-05-09, 14:33
http://i29.photobucket.com/albums/c268/TuZsuzDeliBekiR/isiklicizgi.gif

2) SEBEB-İ MED: Uzatma sebebi demektir. Bir eliften fazla uzatmaya sebep olur..
İki kısma ayrılır: Hemze ve sukun.


1-Hemze: Harekeli olan elife denir. (Uzun veya kısa elif şekliyle yazılabilir.) أ ء

2- Sükun (cezim): Harfin harekesizlik haline denir. İkiye ayrılır:
a) Sükunu lazım: Durulduğunda ve geçildiğinde var olan sükuna denir. Örnek:آلئن
b) Sükunu arız: Durulduğunda okunan geçildiğinde okunmayan sükuna denir. Örnek:رب العالمين



"Sebebi med başlı başına bir tecvid uygulaması değilidir."

güller
06-05-09, 14:34
3) MEDD-İ TABİÎ : Harfi medden sonra (و ى ا) sebeb-i medden hiç bir şey bulunmazsa, o zaman "Medd-i tabii" olur.

Bir elif miktarı uzatmak Vaciptir:


Örnek:قيل قول قال
Örnek açıklama:قال derken harfi med’den elif olup sebebi med’den bir şey olmadığı için meddi tabi olmuştur.

güller
06-05-09, 14:35
4) MEDDİ MUTTASIL: Bitişik uzatma demektir.
Harfi medden ( و ى ا ) sonra sebebi medden kırık hemze (ء) gelir ve ikisi aynı kelimede bulunursa meddi muttasıl olur.
Dört elif miktarı uzatılması gerekir.
Dört elif miktarı ne demek? Dört elif mikdarı demek ,
elimizi bir masanın üzerine koyacağız ve şehâdet parmağımızı 4 defa,
arka arkaya kaldırıp indireceğiz.
İşte bu geçen süreye " Dört elif mikdarı " uzatma diyoruz.
Yaklaşık beş saniyelik bir süredir..


Örnek: جَاۤءَ جِىۤءَ يَشَاۤءُ اُولَۤئِكَ

Örnek açıklama: جاء derken harfi med olan eliften sonra sebebi medden kırık hemze geldiği
ve ikisi aynı kelime içerisinde bulunduğu için meddi muttasıl olmuştur.
Meddi Muttasılın uzatılması vaciptir.

güller
06-05-09, 14:36
5) MEDDDİ MUNFASIL: Bitişik olmayan, ayrık uzatma demektir.

Harfi medden (و ى ا) sonra sebebi medden uzun hemze (ا) gelir

ve ikisi ayrı ayrı kelimelerde bulunursa meddi munfasıl olur.

Dört elif miktarı uzatılması gerekir.

Meddi munfasılın uzatılması CÂİZ'dir.

Peki caiz ne demektir? Caiz demek, dört elif miktarı çekilse de olur çekilmese de olur.

Ancak kıraat imamlarımız iki elif miktarından aşağı uzatmamıştır.





Örnek: يَاۤ اَيُّهَا تُوبوُۤ اِلَى اللهِ اِنِّىۤ اَخَافُ



Örnek açıklama: ياايها derken harfi med olan eliften sonra sebebi medden uzun hemze geldiği ve

ikisi ayrı ayrı kelimelerde bulunduğu için meddi munfasıl olmuştur.

güller
06-05-09, 14:37
6) MEDDİ LAZIM: Mutlaka uzatılması gereken med demektir.

Harfi medden (و ى ا) sonra sebebi medden sükunu lazım (cezm veya şedde) gelirse meddi lazım olur.

Peki SÜKUN'U LAZIM ne demektir?

Kur'an-i Kerim'i okurken ister duralım veya isterse geçelim,

her iki durumda da var olan sukuna SÜKUN'u LAZIM denir.



Örnek: وَلاَ الضَّاۤلِّينَ اَلْحَاۤقَّةُ تَأْمُرُوۤنِّى



Örnek açıklama: وَلاَ الضَّاۤلِّينَ derken harfi med olan eliften sonra sebebi medden sukunu lazım geldiği için meddi lazım olmuştur.





Meddi Lazım 4 çeşittir

1.Meddi Lazım Kelime-i Musakkale (şeddeli kelime)

2.Meddi Lazım Kelime-i Muhaffefe (cezimli kelime)

3.Meddi Lazım Harf-i Musakkale (şeddeli harf)

4.Meddi Lazım Harf-i Muhaffe (cezimli harf)






MEDDİ LAZIMI DÖRT BAŞLIK ALTINDA İNCELEYECEĞİZ



a) Meddi Lazım Kelime-i Musakkale: Arkadaşlar buradaki harfi medd ve sebebi medd (SÜKUN'u lazım) aynı kelimede meydana geldiği için ve de şeddeli olduğundan bu ismi almıştır. Zaten dört bölümde de harfi medden sonra sebebi medden cezzimli bir harf gelmekte. Kısaca harfi medd ve sebebi medd aynı kelimede meydana geldiği için bu ismi almıştır. Bunu örneklerle görelim:




Arkadaşlar, bu örneklere bakalım, burada kırmızı renkte yazıp parantez içine aldığımız bölüm Kur'an-i Kerim'de ki yazılı hali. Parantez içine almadığımız bölüm ise, size " SÜKUN'u lazımı " açık olarak gösterelim diye yazdık( mavi renkli ve cezzimli olan LAM ve KAF harfine dikkat edin) Çift çizgi ile çizdiğimiz harfi medleri sanıyorum hemen gördünüz. Dikkat edelim şimdi; Parantez içine aldığımız kelime de harfi medden sonra ne gelmiş ? ŞEDDELİ BİR harfin geldiğini açık olarak görülüyor. Peki bu ne anlama geliyor? Söyleyelim: Harfi medden sonra ŞEDDELİ bir harf geldiği için ve bu da aynı kelimede bulunduğu için diyoruz ki burada MEDDİ LAZIM KELİMEİ MUSAKKALE VAR ve dört elif miktarı uzatmakta vaciptir. Bir kez daha belirteyim. Altlarını tek çizgi ile çizdiğim(Mavi tek çizgi) yerler ise şeddeli harfin açık yazılışını göstermek içindir. Zaten arka arkaya gelen bu iki harf görülüyor. Birincisi cezzimli ikincisi harekeli olan bu iki harf,yazı kurallarına göre birleştirilmiş ve başına da şedde konmuştur.



b) Meddi Lazım Kelime-i Muhaffefe: Bu bölümde de harfi medd ve sebebi medd yine aynı kelimede cereyan ediyor. Ne var ki burada harfi medden sonra gelen SÜKUN, a şıkkında olduğu gibi şeddeli değil de cezzimlİ gelmiştir. Bir kez daha diyelim; Harfi medden sonra sebebi medden cezzimli bir harf gelmiş ve de aynı kelimede bulunmuş oluyor.Bu durumda burada ki tecvidin adı Meddi lazım kelimei MUHAFFEFE (cezzimli) olur. Bunu örneklerle görelim:






Arkadaşlar, burada ki harfi medd, baştaki elifin üstünde olan ve adına " mukadder = takdir edilmiş "

dediğimiz eliftir ve biz onu size, okunan elifin üstünde kırmızı ile gösterdik. Ondan sonra gelen mavi yazılı lam hafinin üstünde ki SÜKUN'da lazım SÜKUN'dur. Bu tecvidden Kurani Kerimde sadece iki yerde( Yunu suresi 59 ve 91. ayetlerinde) bulunmaktadır. Tekrar edelim: Harfi medden sonra sebebi medden lazım SÜKUN ( buradaki cezzimli) gelmiş ve ikisi de bir kelimede cereyan ettiği için Meddi lazım Kelimei Muhaffefe olmuştur.



c) Meddi Lazım Harfi Musakkele: Arkadaşlar yukarıdaki iki şıkkı aynen tekrar etmek durumundayız. Çünkü yukardaki kelimelerde geçen kural bu kez de harflerde meydana gelecek. Tanım yine aynı: Harfi Medden sonra sebebi medden SÜKUN'u lazım gelirse meddi lazım harfi musakkele olur. Yani harfi medden sonra ŞEDDELİ HARF gelir.

Arkadaşlar Kur'ani Kerimde hurufu mukatta dediğimiz bu örnekleri görmemiz mümkün. Fakat biz bunu okurken uzun yazıldığı gibi okuruz. Bakın bu iki kelimeyi hem cezzimli haliyle ve hem de şeddeli haliyle yazdım ki olayı net görelim. Ama biz bunu okurken ŞEDDELİ İMİŞ gibi okuduğumuz için bu tecvide Meddi Lazım Harfi Musakkale deriz. Musakkele demek şeddeli demektir. Mavi ile yazılmış ve arka arkaya gelmiş iki " mim " harfi görüyorsunuz. Tecvid kaidesi kuralınca bu iki MİM harfi tek olarak yazılır ve başına da ŞEDDE konur. Bu olay harf üzerinde olduğu içinde Meddi lazım Harfi Musakkele adını alır. Kırmızı olarak yazdığım son bölümde ise MİM HARFİ ÜZERİNDE Kİ ŞEDDEYİ açık olarak görüyorsunuz.



d) Meddi Lazım Harfi Muhaffefe: Bu son şıkta da yine harfi medden sonra sebebi medden SÜKUN gelir ve de bu olay kelimede değil harfte cereyan ettiği için harfi muhaffefe adını alır. Örneklerle görelim:




Arkadaşlar bakın tek olarak Kurani Kerimde gördüğümüz bu harfler okunurken açık bir şekilde yazdıklarımız gibi okunur. Bu olayda harfi medden sonra gelen SÜKUN ( yani cezzim )sadece harfte gerçekleştiği için bu tecvide de Meddi lazım Harfi Muhaffefe diyoruz. Arkadaşlar böylece en zor tecvidlerden birini bitirmiş oluyoruz.

güller
06-05-09, 14:38
7) MEDDİ ARIZ: Durak meddi demektir.

Harfi medden (و ى ا) sonra sebebi medden sükunu arız gelirse meddi arız olur.

Sukunu arız neye denir?

Kuran-i Kerimi okurken,durulduğu zaman olan ama geçildiği zaman olmayan sukuna, SUKUNU ARIZ diyoruz.





Örnek: يوم الدين خالدون رب العالمين



Örnek açıklama: يوم الدين



Aslında "yevmiddîne" yazdığı halde, ayet sonu olduğu için biz onu "yevmiddîn" diye okuduk.

İşte sukunu arız, uzatma sebebi olan ( ْ ) cezm'işaretinin gerçekte olmayıp, bizim durmak istediğimiz kelimenin sonundaki harekeyi okumayıp, sanki cezm varmış gibi durmamızdır.

En az 1, en çok 4 elif miktarı uzatılır.

güller
06-05-09, 14:39
8 ) MEDDİ LİN: Kolay ve yumuşak uzatılabilen med demektir.

Cezmli vav ve ya وْ ىْ harfinden önce gelen harfin harekesi üstün (َ )olur,

vav veya ya harfinden sonraki harf de sakin olursa

(yani ya cezimli veya o kelime sonunda durduğumuz için harekesini hayali olarak cezm yaparsak)

kolay uzatma dediğimiz meddi lîn olur.

Uzatılması vacip değil, caizdir. İki ile dört harf kadar uzun okunabilir.





Örnekler:

عَلَيْهْ )عَلَيْهِ ( وَالصَّيْفْ )وَالصَّيْفِ)

مِنْ خَوْفْ )خَوْفٍ)

عۤسۤقۤ )عَيْنْ)

güller
06-05-09, 14:39
TENVİN VE NUN-U SAKİN

TENVİN: Bazı kelimelerin sonunda görülen iki üstün, iki esre ve iki ötre’ye tenvin denir. Tenvin ٍ ٌ اً (en, an, in, un) şeklinde okutur..
SAKİN NUN: Cezimli nun demektir. Kelimenin sonunda veya ortasında bulunabilir. ( نْ)

güller
06-05-09, 14:40
1- İHFA: İhfa, nun sesini genizde gizlemek demektir..
Tenvin veya cezmli nundan sonra aşağıdaki harflerden biri gelirse "nun" sesi genizden söylenir.
Bir buçuk harf miktarı uzatılır.
Bu harfler: ihfa harfleri 15 tanedir..ت ث ج د ذ ز س ش ص ض ط ظ ف ق ك
İhfa harflerini ezberde tutabilmek için şu beyti ezberlemek lazımdır..

صف- ذا- ثنا- جود- شخص- قد- سما- كرما- ضع- ظالما- زد- تقا- دم- طالبا- فترى

İhfanın yapılışı: Dil ucu serbest bırakılarak nun sesinin genizden gelmesiyle yani ğunne ile okumaktır.

Örnek: غَنِيٌّ كَرِيمٌ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ عَنْ صَلاَتِهِمْ

Örnek açıklama: عَنْ صَلاَتِهِمْ derken sakin nundan sonra ihfa harflerinden ص geldiği için ihfa olmuştur

güller
06-05-09, 14:41
2- İZHAR: Açıkça okumak demektir.İhfa'nın yani gizlemenin tam tersidir.
Eğer, aşağıdaki altı harf tenvin veya cezmli nundan sonra gelirde "nun" sesi kesin ve net çıkarılır.
Genizde gizlenmez. Duraklama da yapılmaz.
Bu harfler 6 tanedir : ا ح خ ع غ ه
Bu harflere, boğaz harfleri denir.
Bu harfleri ezberlemek için Allah'ın şu mübarek isimlerini bilmeniz yeter. Bu isimlerin baş harfleri İzhar harfleridir:

اَللهُ حَيٌّ خَالِقٌ عَدْلٌ غَنِيٌّ هَادِياً (yol gösterici, zengin, adaletli, yaratıcı, hayat sahibi, Allah)

Örnekler:
غَفُرٌ حَلِيمٌ مَنْ آمَنَ مِنْ خَوْفٍ

Örnek açıklama: غَفُرٌ حَلِيمٌ derken sakin nundan sonra izhar harflerinden ح geldiği için izhar olmuştur.

güller
06-05-09, 14:41
3- İKLAB: Çevirme
Tenvin ve cezmli nundan sonra ب be harfi gelirse "nun" sesi "mim" sesine çevrilir.
Genizden gelen bir sesle gizleme yapılır.

Örnekler:
سَمِيعٌ بَصِيرٌ - مِنْ بَعْدِهِ - لَيُنْبَذَنَّ

Örnek açıklama: سَمِيعٌ بَصِ derken tenvinden sonra iklab harfi olan ب geldiği için iklab olmuştur."semîum basîr" diye okunur.يرٌ

güller
06-05-09, 14:41
4- İDĞAMI MEAL ĞUNNE: Tenvin veya sakin nundan sonra ي - م - ن- و harflerinden biri gelirse idğamı meal ğunne olur.
İDĞAM: iki harfi, şeddeli bir harf halinde okumaya denir. Yahut bir harfi kendisinden sonra gelen diğer bir harfte gizlemeye denir.
ĞUNNE: genizden (burundan) gelen nun sesidir.

Örnekler:
خَيْرًا يَرَه ُ- فَضْلاً مِنَ اللهِ – وَمَنْ يَعْمَل

Örnek açıklama: وَمَنْ يَعْمَل derken sakin nundan sonra idğamı meal ğunne harflerinden ى geldiği için idğamı meal ğunne olmuştur."ve meyya'mel" şeklinde okunur.


NOT: Sakin nun, و veya ى harfi ile aynı kelime içersinde bulunursa idğam değil izhar olur.
Örnek:الدنيا صنوان قنوان بنيان

güller
06-05-09, 14:42
5- İDĞAMI BİLA ĞUNNE: Tenvin veya sakin nundan sonra ر ve ل harflerinden biri gelirse idğamı bila ğunne olur.
Sesi genizden getirmeden şeddeli olarak okunur.

Örnekler:
غَفُورٌ رَحِيم هُدًىلِلْمُتَّقِينَ مِنْ رَبِّهِم

Örnek açıklama: غَفُورٌ رَحِيم derken tenvinden sonra idğamı bila ğunne harflerinden ر geldiği için idğamı bilağunne olmuştur.
"Ğafururrahîm" şeklinde okunur.

güller
06-05-09, 14:43
6-İDĞAMI MİSLEYN: Mahreçleri ve sıfatları aynı olan iki harf yan yana gelir ve birincisi sakin ikincisi harekeli olursa, birincisi ikincisine idğam edilir (katılır) ve bu idğama, idğamı misleyn denir. Bu durumda iki harf şeddeli bir harf gibi okunur.

Örnek: اذ ذهب قل لن يرتد الحاق ان

Örnek açıklama: فَمَا رَبِحَتْ تِجاَرَتُهُم derken mahreçleri ve sıfatları aynı olan iki ta harfi yan yana gelmiş ve birincisi sakin ikincisi harekeli olduğu için birincisi ikincisine idğam edilmiştir.




İdğamı Misleyn iki kısımdır:

1-İdğamı Misleyn Meal Ğunne: Sakin nun, nuna veya sakin mim, mime idğam edilirse idğamı misleyn meal ğunne olur.

Örnek: وندخلكم مدخلا ان نحن

2-İdğamı Misleyn Bila Ğunne: Nun ve mimin dışındaki harfler, kendi cinsinden bir harfe idğam edilirse idğamı misleyn bila ğunne olur.

Örnek : اذ ذهب قل لن

güller
06-05-09, 14:44
7- İDĞAMI MÜTECANİSEYN: Mahreçleri bir, sıfatları farklı olan iki harf yan yana gelir, birincisi sakin ikincisi harekeli olursa idğam-ı mütecaniseyn olur. Birinci harf ikinci harfe idğam edilir.
Üç grup arasında meydana gelir:

1- ط د ت

Örnek: وَقَالَتْ طَائِفَةٌ احطت ماعبدتم اثقلت دعوالله

2- ظ ذ ث

Örnek: ذْظَلَمُوا ( Kur’an’da bir örneği vardır)

3- م ب Bu ise şartlı idğamdır. Yani önceب sonra م gelmesi şarttır. Kur’an-ı Kerim’de bir tane örneği vardır. (Tam tersi gelirse dudak ihfası olur.)

Örnek: يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا (Hud-42)

güller
06-05-09, 14:44
8- İDĞAM-I MÜTEKARİBEYN: Mahreçlerinde veya sıfatlarında birbirine yakın olan iki harf yan yana gelip birincisi sakin ikincisi harekeli olursa birincisinin ikincisine idğam edilmesidir.
İki gurupta meydana gelir:

1- ق ك Kur’an-ı Kerim’de tek örneği vardır. (Mürselat suresi 20. ayet)

Örnek: اَلَمْ نَخْلُقْكُمْ

2- ل ر Bu grupta şartlı idğam vardır. Yani önceل sonra ر gelmesi şarttır.


Örnek: بل رفعه الله قل رب

güller
06-05-09, 14:45
9- KALKALE: Kalkale harfleri 5 tanedir. Bu harfler قطب جد cümlesindeki ق ط ب ج د Harfleridir. Bu 5 harften biri kelimenin ortasında veya sonunda sakin olarak bulunursa kalkale olur.

Kalkale: kuvvetli bir ses çıkartılacak şekilde harfin çıkış yerini titretmeye, çatlatmaya denir.

NOT: Kalkale harfi şeddeli olduğunda kalkale yapılmaz. Ancak şeddeli kalkale harfinde durulursa kalkale yapılır.

Örnek: يَدْخُلُون - قَبْلُ – فَجْرْ – شِقَاقْ

güller
06-05-09, 14:46
10- LAFZATULLAH: الله Kelimesinin lafzı demektir.الله Kelimesi başındaki vasıl hemzesi ile okunursa ل kalın okunur.

Örnek: الله Vasıl hemzesi ile değil de ondan önceki harfle okunursa:

1- Bu harfin harekesi kesra iseل ince okunur.
Örnek: بالله الله

2- Bu harfin harekesi zamme veya fetha iseل kalın okunur.
Örnek: نصرالله تالله والله

güller
06-05-09, 14:46
11- HÜKMÜR-RA ( RA’nın HÜKÜMLERİ ): Ra’nın 12 hali vardır.
Bu 12 halin 5’i kalın, 4’ü ince, 3’ü ise hem ince hem kalın okunur.

KALIN OKUNAN YERLER:

1- ر harekeli olup harekesi fetha veya zamme olursa;
Örnek:رخوما ارايت

2- ر sakin (cezimli) olup ondan bir önceki harfde fethalı veya zammeli olursa;
Örnek: وامر وانحر

3- ر sakin, bir önceki harf de sakin, onun öncesindeki harf de fethalı veya zammeli olursa;
Örnek:فى الصدور والعصر

4- ر sakin, bir önceki harf de kesreli olur
veر dan sonraki harf de huruf-u istila denilen
خص ضغط قظ Harflerinden birisi olursa;
Örnek: مرصاد فرقة

NOT: Bu durumdaki harf-i isti’lanın meksur olmaması da şarttır.
Şayet meksur olursa o zaman hem kalın, hem ince okumak caiz olur.
Örnek: كل فرق ( Kur’an’da bir örneği vardır.)

5- ر sakin ر dan önceki harf de kesre-i arizi ile harekeli olursa; veya bir önceki harf kesreli vasıl hemzesi olursa;
Kesre-i Arizi: Asıl hakkı sükun iken bir nedenle kesrelenen harfin harekesi kesre-i arizi dir. (Hemze-i vasılların kesresi Kesre-i Arizidir.) Örnek:ارجعى لمن ارتضى

İNCE OKUNAN YERLER:

1- ر harekeli olup harekesi kesre olursa;
Örnek:رجال يريد

2- ر sakinر dan bir önceki harf ise kesreli olup,
bir sonrasında da huruf-u istila harflerinden biri olmazsa;
Örnek: فى مرية مرفقا

3- ر sakinر dan önceki harf de sakin, ondan bir önceki harf de kesreli olursa;
Örnek: بصير حجر

4- ر sakin, ر dan önceki harf de lin harflerinden biri olursa;
Örnek: خير سير


HEM İNCE HEM KALIN OKUNAN YERLER:
1- ر sakinر dan bir önceki harf ise kesreli olup,
bir sonraki harf de huruf-u istiladan ve kesreli olursa;
Örnek: كل فرق ( Kur’an’da bir örneği vardır.)

2- ر sakin,ر dan bir önceki harf huruf-u istiladan ص veya ط harflerinden biri olur, ondan bir önceki harf de kesreli olursa;
Örnek: عين القطر من مصر

3- فاسر اذا يسر ان اسر kelimelerinde durulduğunda umumi kural geleneği kalın; aslında bulunup sonradan hazfedilen (kaldırılan)ى lara işaret için ince okunur.

güller
06-05-09, 14:47
12- ZAMİR: Bir ismi gösteren, kelimenin aslından olmayan
ve kelimenin sonunda bulunanه ye zamir denir.

1- Üzerinde durulmayarak geçildiğinde zamirden önceki harf harekeli ise bir elif miktarı uzatılır.

Örnek: انه به وله عنده
-وله lafzındaki zamirde mukadder (gizli) و
-به lafzındaki zamirde ise mukadder (gizli)ى harfi vardır.

NOT: لم ينته مانفقه kelimelerindeki ه harfleri kelimenin aslındandır. Yani zamir değildirler, uzatılmazlar.

2- Zamirden sonra sebeb-i med’den hemze bulunursa, meddi munfasıl olur ve bir elif miktarından fazla uzatılır.

Örnek: من علمه الا

3- Zamirden sonra sakin bir harf gelirse zamir uzatılmadan direk sakin harfe tutturulur.

Örnek: كرسيه السموات

4-Zamirden öneki harf sakin olursa zamir uzatılmayarak okunur.
Örnek: منه فيه عليه

NOT: Kur’an’da bu kaideye uymayan tek bir kelime vardır.
Buda Furkan suresinin 69. ayetindeki فيه مهانا lafzındaki zamirdir.
Kaideye göre uzatılmaması gerekirken kaideye uymaksızın bir elif miktarı uzatılarak okunur.
(Kesreden= (esreden) zammeye= (ötreye) geçmek zor olduğundan )

güller
06-05-09, 14:48
Kur’an-ı Kerim'de, kelimelerin üstünde ve altında bazı işaretler vardır ki bunlara "secavent(durak)" adı verilir.

Bu işaretler şunlardır:


م Mim: Muhakkak durmalıdır. Durmak vâcib, geçmek haramdır. Durulmayıp geçilirse anlam bozulur.

ط Tı: Durmak gerekir.

ج Cim: Geçmek de durmak da câizdir fakat durmak daha iyidir.

ز Ze: Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.

ق Gaf: Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.

لا Lâmelif: Durulmaz! Bulunan yerde durulursa, önceki kelime ile birlikte tekrar okunur. Âyet-i kerime sonunda durunca, tekrar edilmez.

قف Gıf: Durmak daha iyidir.

ص Sad: Durmakta mahzur yoktur.

صلي Sad-Lam-Ya: Geçmek daha iyidir.

صلح Sad-Lam-Ha: Geçmek de durmak da câizdir.

ع Ayn: Bazı âyet-i kerimelerin sonunda bulunur. Namazda okunursa bu işaret bulunan yerde rukûya gitmek iyi olur.

ك Kef: Kezalik demektir. Kendisinden önce hangi secavent geçmişse, bu da öyle demektir.

Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor
Linki Görebilmek İçin Üye Ol (http://www.sadakat.net/forum/index.php?action=register) veya Giriş Yap (http://www.sadakat.net/forum/index.php?action=login) Üç nokta: Bu üç noktanın birisinde durulur. Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulursa, üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz. Birinci kelimede durulmamışsa, ikincide durulur. Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de durmak câiz değildir. Örnek: Kadr sûresi sonu


Kelime Altında Bulunanlar

قصر Kasr: Bu kelimenin bulunduğu yerler kısa okunur.

مد Med: Bu kelimenin bulunduğu yerler uzun okunur.

سكته Sekte: Bu kelimenin yazıldığı yerde, kısa bir zaman nefes alınmadan durulur. Durulmadan geçilirse, anlamı bozulur. Kur’an-ı kerimde dört yerde sekte vardır.

ادغام İdgam: Kelimenin yazıldığı gibi değil de, idgam ile okunur. Kelimelerin altında yazılı olan idgam, Kur’an-ı kerimde, yalnız Hud suresi 42. âyetinde vardır. Burada, (İrkeb me’anâ) yazılır ise de, (İrkemme’anâ) okunur.

س Sin: Sad harfinin altına yazıldığı yerlerde "sad" harfi "sin" gibi okunur.


اماله İmale:Yalnız Hud suresinin 41. âyetinde geçer. Mecrahâ kelimesinin altında imâle yazar. Buradaki ra harfi, üstünden esreye doğru meyillendirilerek okunur. Mecrihâ diye okunmaz. Okunuşunu, bilen birisinden öğrenmek gerekir.


تسهيل Teshil: Kolaylaştırmak demektir. Birbirini takip eden iki hemzeden ikincisi, "elif" ile "he" sesi arasında yumuşak olarak okunur

güller
06-05-09, 14:54
İslam Alimlerinin büyüklerinden, Osmanlı Devleti’ninin 9. Şeyhülislamı Ahmed İbn-i Kemal Paşa, bir manzume ile secavendleri şöyle beyan eder:

Mim: Lâzım durmak burada elbet,
Geçmede, küfürden korkulur pek !

Tı :Mutlaka durmak nişânıdır.
Nerde görsen, orda hemen dur!

Cim :Caiz geçmek ondan, hem revâ,
Durmak fakat evlâdır, sana!

Ze: Câiz, onda dahi durdular,
Geçmeyi, daha iyi gördüler.

Sad: Durmakta ruhsat var, dediler.
Nefes almaya izin verdiler.

Lâ: “Durulmaz!” demektir her yerde,
Durma hiç! Alma hem nefes de!
Sevabın cümleye ihsan et!
Bu tertible oku, itmam et.

güller
06-05-09, 14:55
Neden Secavend Deniyor?

Vakıf ve ibtida ile alakalı birçok eser yazılmıştır.İslam aleminde en çok tutulan ve bugün dahi yazılmakta olan mushaflarda kullanılan vakıf remz(işaretleri) İmam Secavendî (r.h) a aittir.

İmam Secavendî(r.h) vakıf yerlerini muayyen derecelere ayırmış ve her dereceyiişaret eden bir harf kullanmıştır.Bu işaretlere imamın ismine izafeten "Secavend" denilmiştir.